Olika däcktyper

Sommardäck är däcken du ska använda när det inte är vinterväglag.

Vinterdäck är märkta med en alptopp som innehåller en snöflinga och bokstäverna ”MS” och finns i två varianter:

Dubbdäck = bra grepp på snö och isigt underlag, sliter dock hårt på vägarna.

Friktionsdäck = bra grepp på snö och lite sämre på is, sliter mindre på vägarna.

Montera rätt

De däck som har det största mönsterdjupet eller dubbutsticket bör vara monterade bak på fordonet.

Det minskar
 risken för sladd när du bromsar eller svänger.

Detta gäller både fram- och bakhjulsdrivna bilar.

Att bara byta ett däck försämrar bilens köregenskaper, byt därför båda på samma axel. Bäst är att byta alla däck samtidigt.
 

Vintervägslagen

Under den aktuella perioden 16 april – 30 september är det förbjudet att använda dubbdäck om det inte är eller förväntas bli vinterväglag.

Mellan den 1 december – 31 mars ska vinterdäck eller likvärdig utrustning användas vid vinterväglag. Kravet gäller för personbil, lätt lastbil och buss med en totalvikt av högst 3,5 ton samt släpvagn som dras av något av fordonen.

Mönsterdjup

Håll koll på mönsterdjupet på däcken för att åka säkert och slippa böter.

Minsta tillåtna mönsterdjup för sommardäck är 1,6 millimeter.

Vinterdäck måste ha ett mönsterdjup om 3 millimeter.

 

Lufttryck i däcken

Exempel på värden på lufttryck i förhållande till instruktionsbokens rekommenderade värde:

• 30 procent under – inte bra, högre bränsleförbrukning och däckens livslängd kan halveras.

• Exakt enligt instruktionsbok – bra.

• 10–15 procent över – bästa alternativet, lägre bränsleförbrukning, möjlighet att fördubbla däckens livslängd samtidigt som trafiksäkerheten inte påverkas negativt.

• Mer än 20 procent över – inte bra, inga vinster samtidigt som köregenskaperna börjar försämras vid allt för höga tryck. Slitaget på däcken ökar.